Kroon-A klasse koor in Tilburg zoekt dirigent

• Jola Prinsen

Het Tilburgs Vrouwenkoor Cantemus werd in 1989 opgericht door zangpedagoge en dirigente Lia van Moergastel-Ligthart. Cantemus zingt in de categorie Vrouwenkoor A-Kroon. Het repertoire van Cantemus bestaat voornamelijk uit werken van hedendaagse Nederlandse en Vlaamse componisten, zoals Henk Badings, Hendrik Andriessen, Ludo Claessen, etc., aangevuld met bekende werken zoals het Stabat Mater van Pergolesi en het Requiem van Fauré. Het koor heeft diverse (Nederlandse) premières op haar naam staan van componisten als Ton Bruynèl, Vic Nees, Herman Strategier en Louis Toebosch. Met name door de inspanningen van dirigente en zangpedagoge Lia van Moergaster, staat het koor bekend om haar mooie koorklank.

Eind juli 2003 werd het vrouwenkoor ontbonden. Ten tijde van de ontbinding had het koor 22 leden. In totaal 16, zeer geoefende, koorleden hebben aangegeven een nieuw koor te willen oprichten met een vergelijkbare repertoirekeuze. Vandaar dat zij met spoed op zoek zijn naar een

Dirigent (m/v)

De dirigent moet voldoen aan de volgende functie-eisen:

· Diploma koor- en orkestdirectie

· Affiniteit met een vrouwenkoor

· Affiniteit met hedendaagse Nederlandse en Vlaamse componisten

· Kennis van en/of ervaring in stemvorming strekt tot de aanbeveling

Wij hebben u koorleden te bieden die:

· Allen het notenschrift beheersen

· Gewend zijn om thuis partijen in te studeren

· Veelal zangles hebben of hebben gehad, maar in ieder geval veel zangervaring hebben

· Een grote discipline kennen

· Zeer enthousiast zijn

· Bovendien een gezellige club vormen

De verwachting bestaat dat het aantal koorleden zich na de doorstart snel zal vergroten.

Reacties, schriftelijk, telefonisch of per e-mail liefst zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk voor 15 oktober 2003 richten aan: José van Beers, Gotenpark 161, 5037 SN Tilburg, telefoon (013) 571 30 83, e-mail j.vanbeers@planet.nl.

• josé

Wanneer repeteert het koor?

• Rob

L.S.,

Als dirigent van een goed amateur-vrouwenkoor ben ik zeer geinteresseerd in jullie. Op welke avond gaan jullie repeteren? Mijn ervaring is dat ik met m'n koor Tijdens het Nationaal Korenfestival te R'dam tweemaal de eerste prijs heb behaald in afdeling B.

Mail me gerust. Ik heb veel koorervaring, ben docent koorscholing en verzot op de betere koormuziek voor vrouwenkoor.

Groet, Rob

• Jola Prinsen

Beste José en Rob,

Jullie stelden allebei dezelfde vraag: wanneer repeteert het koor?

Voor de zomervakantie repeteerde het Cantemus koor altijd op woensdagavond. We zouden bij voorkeur op die avond verder gaan omdat we er zeker van zijn dat al onze leden beschikbaar zijn op die avond.

Echter, als we een hele goede dirigent kunnen vinden die alleen op een andere avond beschikbaar is, dan is dat zeker een reden voor ons om te onderzoeken of een repetitie op een andere avond ook mogelijk is.

We willen ons dus voorlopig niet echt vastprikken op de woensdag.

Met vriendelijke groet,

Jola Prinsen

• Cees Wouters

Hallo koristische collega´s

Ik zal mij eerst even voorstellen.

Mijn naam is Cees Wouters., en ben dirigent van een aantal koren enof ensembles in Zuid Nederland.

Zowel het koor Cantemus, als Lia Ligthart ken ik van uit mijn muziekpraktijk.

Ik heb in het verleden een aantal keren met Lia samen mogen werken in diverse workshops.

Ons eerste contact bestond uit het feit dat we samen met Antony Hermus de Nationale Koorweek in Oudenbosch zouden leiden.

Helaas is dat niet door gegaan, omdat Lia op het laatste moment afhaakte vanwege problemen met de organisatie.

Daarna heb ik zoals boven vermeld een aantal keren met haar samen mogen werken.

Via mijn zomerkoorproject Vocaal Centraal, wat ik samen organiseer met Antony Hermus en Lucie Hillen, ben ik in contact gekomen met een aantal van jullie koorleden, waaronder Sonja Driessen en Bita van Buren.

In de zomervacantie van 2003 heb ik vernomen dat Lia om persoonlijke redenen met het koor is gestopt.

Toevallig zag ik op Internet, dat jullie opzoek zijn naar een nieuwe dirigent.

Graag wil ik met jullie in gesprek , wat jullie ambities en wensen zijn t.a.v. jullie doorstart.

Ik heb in het verleden nooit een dameskoor geleid, maar het lijkt me een enorme uitdaging om een koor in de A kroon klasse te vervolmaken en kansen te creeren om tot verder uitgroei te komen.

Ik ben dirigent van Kempenkoor te Veldhoven, Dubbel zes te Rosmalen, Boems in Tilburg en Kamerorkest Ensuite in Eindhoven

Mocht U verder met mij in gesprek willen,

Cees Wouters

Molenstraat 29

5541CK Reusel

tel 0497 / 642865

06 51539706