Wie geeft mij raad??? lees dit

• Steven de Jonge

Ik ga deeltijd studeren aan de Schumannakademie met als vakken piano en orkestdirectie. Ik heb alleen het volgende probleem:

Ik heb een fulltime baan maar als ik wat wil bereiken moet ik veel meer gaan studeren dan ik nu al doe. Dat word dus een parttime baan. Maar da komt het volgende, als ik die parttimebaan heb, kom ik financieel niet rond, daar ik geen aanspraak kan maken op een studiefinanciering omdat ik niet voltijd studeer.

Wie kan mij tips geven, hoe ik dit financieel aan kan pakken? Anders moet ik mijn jongensdroom vanaf vroege jaren, laten varen en dat lijkt me vreselijk en dat terwijl mijn leraren zeggen dat ik er verder in moet???

(En wat ik wil)

Wie heeft er tips?

Groetjes Steven

• Ina

Steven,

Simpel……… trouw een rijke vrouw maar ga in ieder geval, hoe dan ook, je jongensdroom achterna!

Succes ermee.

p.s. Ik ben al getrouwd.

• Flip Jonkman

Orkestdirectie ?

Studeren voor piano met daarnaast hafa-directie / koordirectie lijkt mij een betere optie om ‘te overleven’ !

Ik heb op latere leeftijd mijn ‘kantoorbaan’ geheel aan de ‘wilgen’ gehangen en doe

nu niet anders dan dirigeren.

Had ik al twintig jaar eerder moeten doen !

Trouwens mijn ‘late sprong’ is financieel niet tegen gevallen !

Succes !

• Sandra

Steven,

om gelijk een parttime baan te gaan nemen (50%) lijkt me nogal wat overdreven. Ik weet niet of je gemakkelijk studeert, maar als je in de avonduren je huiswerk gewoon bijhoudt ( zo'n 2 uur) dan is wellicht de oplossingom wat minder te werken (bijv. 4 dagen, met behoudt van je eigen baan, omdat een werkgever je in principe dit niet mag weigeren), kom je er dan echt niet uit dan kan je alsnog besluiten om je baan te halveren.

Ik heb ook een goede, fulltime baan opgezegd (buitendienst met auto) aan het conservatorium te gaan studeren, daarna heb ik mn oude baan gedeeltelijk weer opgepakt met als resultaat een fulltime baan en in de avonduren dirigent.

Let wel, dat het niet echt gemakkelijk is om in de muziek “rijk” te worden, dat is helaas maar voor een enkeling weggelegd.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel van je!

• Irene Hagemans

schrijf naar het ministerie voor cultuur, er zijn ook stichtingen die sponsor willen zijn, de Gelderse stichting voor cultuur.

Of zoek een rijke partner

• Steven de Jonge

Bedankt voor uw raad. Wat u zegt zit inderdaad veel in, maar bij mijn huidige baas( buitendienst met auto) is het niet mogelijk, minder te gaan werken. In de avonduren twee uur studeren aan mijn huiswerk gaat moeilijk gezien mijn thuissituatie. Dus parttime ligt bij mij toch het meest voor de hand liggende. U zei ook: Van muziek word maar een enkeling rijk, daar geef ik u gelijk in maar dat is niet mijn streven. Het komt uit mijn innerlijk vandaan, zoals bij de meeste musici. Maar wat u zegt, ja daar voel ik een heel eind in mee. Bij mij gaat het er om, eerst studeren en dan verder zien. Ik ben er voorlopig nog niet, maar het doel voor ogen, mijn brood in de muziek te verdienen geeft mij een goed gevoel en veel energie veel te studeren. En met de huidige tijd, heb ik energie te over en komt veel tijd te kort.

Groetjes Steven

• Steven de Jonge

Hartelijk dank! Ik ga eens informeren, en die rijke partner? haha, daar zit wat in.

Groetjes Steven

• Steven de Jonge

Bedankt voor de tip. Ik ga de suggestie overwegen.

Groetjes Steven

• Steven de Jonge

Haha, daar zit wat in, trouw een rijke vrouw. Als ik met een meisje uitga, vraag ik alleen niet meteen naar de portomonee, en kijk niet meteen naar haar handen. Galant zijn is de eerste prioriteit, zonder op je eigen centen hoeven te letten.

En die jongensdroom? die ga ik zeker achterna.

Bedankt verder,

Groetjes Steven

• Ellen de Jonge

Hoi Steven,

Momenteel doe ik ook de Schumann Akademie (hoofdvak zang), 1 dagdeel per week theorie en de rest moet/mag je zelf invullen. Dit doe ik naast mijn bijna fulltime baan + mijn 2 koren die ik dirigeer. Het stuk stemvorming zie ik ook als opstap voor het geven van zangles straks.

Ik heb eerst gezorgd voor een “bodempje”: omdat ik toch al wilde dirigeren (ik zong 5 jaar in koren) heb ik de Meerjarige Dirigenten Opleiding gedaan bij het SNK/Unisono. Deze cursus duurt 2 jaar, is elke zaterdag. Hierdoor had ik een aardige opstap bij de Schumann. En nog steeds heb ik profijt van de intervallen en accoorden die er bij ons aardig ingestampt zijn op de cursus.

Ik ben het met Flip eens. De combi van pianist/koordirigent en ook organist/koordirigent komt vaak voor en is zeer praktisch, puur omdat je de samenklank op 1 harmonisch instrument kan laten horen (partituurspel).

Is het voor jou niet een ideetje om repetitor-pianist te worden bij een koor? Je studeert de koorpartijen in/speelt de pianobegeleiding van een stuk en ondertussen pik je wat dingen op van de dirigeerkunst ;-).

Oefen alvast cadensen (leen bij de bibliotheek wat dingen over harmonieleer en accoorden ==> Eenvoudige Harmonieleer aan de Piano, van Henny Schouten is dat boek als ik het goed heb).

!!! En als je toch liever koordirectie wilt gaan doen, raad ik je met klem aan om ook zangles te gaan nemen, puur omdat je vaak met amateurs te maken hebt, die de hele dag hebben gewerkt en ingezongen willen worden. Ik heb met de MDO medecursisten bezig gezien, die al 2 jaar een koor hadden en niet inzongen met hun koor. Vind ik niet kunnen namelijk.

In welke plaats ga jij naar de Schumann? Laat je nog iets horen?

En: studeer jij nog ofzo? Omdat je het had over “mijn leraren” …?

succes en groetjes, Ellen