Hoi Steven,
Momenteel doe ik ook de Schumann Akademie (hoofdvak zang), 1 dagdeel per week theorie en de rest moet/mag je zelf invullen. Dit doe ik naast mijn bijna fulltime baan + mijn 2 koren die ik dirigeer. Het stuk stemvorming zie ik ook als opstap voor het geven van zangles straks.
Ik heb eerst gezorgd voor een “bodempje”: omdat ik toch al wilde dirigeren (ik zong 5 jaar in koren) heb ik de Meerjarige Dirigenten Opleiding gedaan bij het SNK/Unisono. Deze cursus duurt 2 jaar, is elke zaterdag. Hierdoor had ik een aardige opstap bij de Schumann. En nog steeds heb ik profijt van de intervallen en accoorden die er bij ons aardig ingestampt zijn op de cursus.
Ik ben het met Flip eens. De combi van pianist/koordirigent en ook organist/koordirigent komt vaak voor en is zeer praktisch, puur omdat je de samenklank op 1 harmonisch instrument kan laten horen (partituurspel).
Is het voor jou niet een ideetje om repetitor-pianist te worden bij een koor? Je studeert de koorpartijen in/speelt de pianobegeleiding van een stuk en ondertussen pik je wat dingen op van de dirigeerkunst ;-).
Oefen alvast cadensen (leen bij de bibliotheek wat dingen over harmonieleer en accoorden ==> Eenvoudige Harmonieleer aan de Piano, van Henny Schouten is dat boek als ik het goed heb).
!!! En als je toch liever koordirectie wilt gaan doen, raad ik je met klem aan om ook zangles te gaan nemen, puur omdat je vaak met amateurs te maken hebt, die de hele dag hebben gewerkt en ingezongen willen worden. Ik heb met de MDO medecursisten bezig gezien, die al 2 jaar een koor hadden en niet inzongen met hun koor. Vind ik niet kunnen namelijk.
In welke plaats ga jij naar de Schumann? Laat je nog iets horen?
En: studeer jij nog ofzo? Omdat je het had over “mijn leraren” …?
succes en groetjes, Ellen