Karajan

• George

Zijn er in Nederland Karajan fans of ben ik de enigen die ik him goed vind??

• Bert

Nee hoor, voor mij is't ook een topper! Niet de topper maar een topper!

• Hans van Zeeland

Nee hoor, hier zit er nog eentje. Geweldig overwicht had deze dirigent. Op een meditatieve manier legde hij in de laatste jaren elk orkest zijn wil op. Alleen als er echte moeilijkheden waren, hielp hij met de nodige gebaren. Dat vind ik zo goed van hem. Wat is het dat jou aanspreekt ?

groeten,

Hans

• JJ

Hij was ook een Nazi, weet iemand dat?

• George

Ja dat weet ik, maar ik heb het over Karajan de dirigent dat is een. Als u goed geinformeerd bent dan weet u ook dat hij deed het voor carriere redenen en niets meer. En dat de Nazi top niet zo gek op hem was, hij heeft tegen de zin van Hitler en de rest van de partij verboden muziek gedirigeerd zoals o.a Mendelssohn en Thaikovsky en hij heeft in het verleden met heel veel joods artiesten gewerkt ,dus als hij een Nazi geweest was dan had hij dit alles niet gedaan of zie ik dat verkeerd.

• George

Nou Hanz dat is precies wat ik van hem goed vind, de manier die hij dirigeert is voor mee een sort magie vooral bij Bruckner en Tchaikovsky die trowens mijn favoriet componist is, aleen jammer ik heb hem nooit live in een concert gezien, maar gelukkig er zijn genoeg DVD´s van hem op Sony.

• JJ

Blijft een nazi……George schreef:

• George

Sorry ik dacht dat ik heb het met iemand die verstand van muziek heeft. Mijn excuses.

• Martin

Iemands politieke overtuiging staat geheel los van zijn artistieke uitvoeringspraktijk.

Wagner was antisemiet, Bruckner een (vermeend) kinderverkrachter en er zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen van musici die zich in hun dagelijks leven bezighielden met zaken die in onze huidige maatschappij als “fout” worden bestempeld. Dat ook ik de genoemde zaken als maatschappelijk onjuist beschouw neemt niet weg dat Wagner en Bruckner twee van mijn favoriete componisten zijn.

Deze thread gaat over de waardering voor Karajan als dirigent. Voor discussies over zijn politieke overtuiging dient u een nieuwe thread te openen.

• George

Bedankt Martin dat is precise wat ik bedoel Karajan als dirigent, trowens hij is heel goed met Bruckner en Wagner